.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استاندار:خشكسالي مازندران در 40 سال گذشته بي سابقه بود

استاندار مازندران گفت: خشكسالي رخ داده در مازندران در طي 40 سال گذشته بي سابقه بوده است.

به گزارش شمال‌نيوز، ابوطالب شفقت در همايش «راهكارهاي مناسب براي تداوم كشت و توليد برنج در مازندران»، افزود: در سالهاي گذشته در رابطه با مديريت آب در مازندران درست عمل نشده و اكنون در كل استان تنها يك درصد آبهاي سطحي مهار مي شود.

وي اظهار داشت: به كشاورزان توصيه شده كه از كشت برنج كه آب زيادي نياز دارد، پرهيز شود.

شفقت با بيان اينكه در بسياري از مكانهاي صنعتي استان، چاههاي آب وجود دارد، يادآور شد: تسهيلاتي براي استفاده از اين چاهها فراهم شده و به نظر مي رسد بافعال كردن اين مكانها، درصدي از نياز زمينهاي كشاورزي مرتفع شود.

شفقت با انتقاد از شيوه تحليل و ارائه آمار سازمان هواشناسي درباره اعلام وضع خشكسالي تصريح كرد: متأسفانه اين سازمان شرايط جوي و وضع خشكسالي تمام استانها را به يك شكل بررسي مي كند، در صورتي كه بايد اين بررسي نسبت به شناخت محيط و نياز آبي استان اعلام شود.

عنايت ا... تورنگ، با اعلام اينكه مازندران 44 درصد برنج كشور را تأمين مي كند، بر لزوم توليدات كيفي در ميان كشاورزان تأكيد كرد و افزود: تا زماني كه زمينها دچار ترك مويي نشده اند، براي حفظ رطوبت نسبي بهتر است از روش آبياري تناوبي در شاليزارها استفاده شود.

وي يادآور شد: برنج گياهي است كه بايد به صورت غرقابي رشد كند، اما سركشي كارشناسان در بين مزارع مي تواند مديريت آب را به درستي انجام دهد.

تورنگ ادامه داد: بر اساس نظر كارشناسان كشاورزي، آبياري تناوبي در كشت برنج قابل انجام است و فقط در زمان خاص گلدهي گياه برنج بايد به مدت دو هفته غرقاب باشد.

همچنين مديرعامل آب منطقه اي مازندران از بخشودگي 95درصدي آب بها و حق نظارت در مازندران خبرداد و گفت: امسال بيش از 42 هزار هكتار از زمينهاي كشاورزي استان متأثر از بحران خشكسالي بوده و در مجموع با 600 ميليون مترمكعب كمبود آب روبرو خواهد بود.

عزيزا... واحد افزود: مازندران با كاهش 57 درصدي بارندگي مواجه بود. اين ميزان در كشور 51 درصد مي باشد و اين در حالي است كه سرمايه گذاري در زمينه آب در كشور 40 درصد مي باشد و اين ميزان در مازندران تنها 5 درصد است.

وي ادامه داد: از مهرماه سال گذشته تا 17 ارديبهشت امسال وضع خشكسالي در مازندران به 73 درصد رسيده كه اين وضع برابر با خشكسالي شديد است.

واحد با اشاره به اينكه تنها 11 درصد آب كشاورزي مازندران از طريق سدها تأمين مي شود و بقيه از آب بندانها تغذيه مي شوند، يادآور شد،تاكنون 40 درصد آب بندانهاي استان مازندران در اراضي كشاورزي استفاده شده است.
محمود احمدي- خبرنگار شمال‌نيوز


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.